سلام دوستان؛
ساخت یک وبسایت تنها نیاز به تخصص شما در طراحی و راه‌اندازی ندارد بلکه بخش طراحی و ساختن یک وبسایت ۵۰درصد راهی است که باید بروید اما به نظر شما ۵۰ درصد دیگر چیست؟
هر وبسایتی برای اینکه دیده شود نیازمند تلاش‌های فراوانی است که به آن سئو (SEO) گفته می‌شود. سئو چیست؟
ما در همیار وردپرس آموزش‌های متعددی درمورد ساخت یک سایت به طور کامل ارائه کردیم و در مورد سئو نیز مقالات پراکنده‌ای را برای شما نوشتیم اما در حال حاضر قصد داریم در یک سری آموزشی در مورد سئو و راهکارهای آن صحبت کنیم.

سئو چیست؟

هر زمان که شما گزینه‌ای را در نوار جستجو وارد کرده و بر روی دکمه جستجو یا search کلیک می‌کنید، مطمئنا با نتایجی رو‌به‌رو خواهید شد. به‌طور معمول وبسایت‌هایی را که جزء نتایج اولیه صفحه جستجو هستند را مشاهده می‌کنید و کم‌تر پیش می‌آید که به صفحات بعدی در گوگل مراجعه کنید. اما این وبسایت‌ها چگونه به صدر جدول رسیده‌اند و از بقیه سبقت گرفته‌اند؟
وبسایت‌های مذکور دارای رنک بهتری نسبت به بقیه هستند و این رنک را مدیون استفاده از تکنیک‌های اصولی و قدرتمندی هستند که به آنبهینه‌سازی موتورهای جستجو یا (Search Engine Optimization (SEO می‌گویند. سئو چیست؟

سئو تکنیکی است که به موتورهای جستجو برای یافتن و رنک دادن به وبسایت شما از بین میلیون‌ها وبسایت دیگر کمک می‌کند و ترافیک بیشتری را برای وبسایت به ارمغان می‌آورد.
در این دوره آموزشی سئو که هر هفته پنج‌شنبه‌ بارگذاری می‌شود، اطلاعات ضروری که باید حتما در مورد بهینه‌سازی و بدست آوردن رنک بالا در گوگل بدانید، صحبت خواهیم کرد. 

حتما بخوانید
آموزش سئوی وردپرس۲: تاثیر کلمات کلیدی در سئو

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

seo-سئو چیست؟

اولین حقیقتی که باید بدانید این است که سئو مخصوص موتورهای جستجو است نه انسان‌ها. این مورد ممکن است برای همه روشن نباشد که چه تفاوت‌هایی بین دیده شدن سایت توسط افراد و موتورهای جستجو وجود دارد. برخلاف ظاهری که افراد از سایت انتظار دارند، موتورهای جستجو فقط به صورت متنی و بهتر است بگوییم متن HTML وبسایت شما را بررسی می‌کنند. با وجود اینکه تکنولوژی تصویری و طراحی روز به روز در حال پیشرفت است اما همچنان موتورهای جستجو از این تکنولوژی دور هستند و همانند انسان‌ها احساس ندارند!

در عوض موتورهای جستجو به دنبال ایده و راهکارهای وبسایت می‌گردند و بر این اساس به آن رنک می‌دهند. موتورهای جستجو برای کسب نتایج اقدامات متعددی انجام می‌دهند که عبارتنداز: خزیدن، ایندکس‌ کردن، پردازش، محاسبه، ارتباط دادن و بازیابی.

۱-  بررسی و خزیدن

موتورهای جستجو از وبسایت دیدن می‌کنند و تمامی موارد موجود در آن را بررسی می‌کنند که این وظیفه برعهده یک نرم‌افزار به نام Spider است. این نرم‌افزار لینک‌ها را در هر برگه با دقت دنبال کرده و عملیات ایندکس را انجام می‌دهد. هر چقدر تعداد صفحات شما بیشتر باشد این بررسی طولانی‌تر خواهد شد اما مطمئن باشید حتما انجام می‌شود و هیچ چیز از دید نرم‌افزار پنهان نخواهد ماند.

۲- ایندکس کردن

پس از اینکه صفحات وبسایت بررسی شد و موتور جستجو در تمام آن‌ها خزید، نوبت به ایندکس محتوا می‌رسد. صفحات ایندکس شده در پایگاه داده ذخیره خواهند شد. این مرحله با کمک کلمات کلیدی و محتوای مطلوب ذخیره می‌شود و به اصطلاح ایندکس می‌شود. این‌کار هم تنها از عهده موتورهای جستجو برمی‌آید و افراد امکان تحلیل و بررسی این همه محتوا و کلمه را ندارند.

حتما بخوانید
آموزش سئوی وردپرس ۳: تاثیر بک‌لینک در سئوی وبسایت

۳- پردازش

زمانی که درخواست جستجویی در موتور جستجو ثبت می‌شود، مرحله پردازش آغاز خواهد شد. این پردازش بین داده‌های ایندکس شده در پایگاه داده صورت می‌گیرد. این عملیات بین میلیون‌ها صفحه و اطلاعات آن‌ها انجام می‌شود.

۴- محاسبه و ارتباط دادن

پس از پردازش، مرحله محاسبه و ربط دادن به هم شروع می‌شود. الگوریتم‌های مختلفی در این بخش دست به دست هم می‌دهند تا محاسبه و ارتباط شکل گیرد. فاکتور مشترک بین تمامی این الگوریتم‌ها تراکم کلمه‌ها، لینک‌ها و متاتگ‌ها است.

۵- بازیابی

آخرین مرحله در موتورهای جستجو مرحله بازیابی اطلاعات است. یعنی تمامی نتایج جستجو شده در مرورگر نمایش داده می‌شود و با توجه به اهمیت سایت‌ها، صفحه بندی صورت گرفته و در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

تفاوت بین موتورهای جستجو

در واقع عملکرد تمامی موتورهای جستجو مشابه یکدیگر است و تنها تفاوت‌های جزئی بین آن‌ها منجر به تغییر در نتایج می‌شود. برای موتورهای جستجوی متفاوت فاکتورهای متفاوتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال کارشناسان سئو در برهه‌ای از زمان متوجه شدند که الگوریتم‌های موتور جستجوی Bing عمدا با گوگل متفاوت است. پس باید وبسایت خود را با دقت برای موتور جستجوی مورد نظر بهینه کنیم. چند مثال از تفاوت بین موتورهای جستجو وجود دارد:

برای موتورهای جستجوی یاهو و بینگ فاکتورهای کلمه کلیدی صفحات از اهمیت اولیه‌ای برخوردار است در حالی‌که برای گوگل لینک‌ها دارای اهمیت فراوانی است.
با توجه به آمارهایی که از موتورهای جستجو ثبت شده است یک وبسایت به زمان بیشتری برای بالغ شدن و پذیرفته شدن در گوگل نیازمند است. پس در حال حاضر با خواندن مقاله امروز دریابیم سئو چیست؟ و سپس برای کسب رتبه برتر در گوگل تلاش کنیم.

حتما بخوانید
ساخت خبرنامه فارسی با Newsletter در وردپرس